Wissenschaft
Wissenschaft
Über das Buch
Fashion Week in Paris and London, the Venice Biennale, and the nineteenth-century Viennese scientific community may seem wildly disparate, but each represent the cultural possibilities of an international metropolis. Creative Urban Milieus is an interdisciplinary examination of the historical relationship between culture and the economy in such cities as Berlin, New York, Helsinki, London, Venice, and many others. This groundbreaking work investigates the contributions of the creative class to the urban renaissance, contextualized by historical examples from the eighteenth century to the present day.
Skeptical of the current euphoria surrounding the commercialization of culture, a distinguished group of contributors apply a comparative and historical perspective to probe how creative works have affected the global economy. Drawing on lessons from urban planning, art history, and cultural spectacles alike, Creative Urban Milieus will change the way we think about the symbiotic relationship between cities and innovation.
Ob Kunstbetrieb oder Modebranche – die »kreativen Milieus« sind derzeit Leitbilder für eine neue Form der Urbanität, bei der kulturelle Entwicklung und wirtschaftliches Wachstum eine produktive Verbindung eingehen. Welche kreativen Milieus es seit der Frühen Neuzeit gab und welche Rolle sie im Wirtschaftsgefüge jeweils spielten, zeigen die Beiträge dieses Bandes unter anderem für Manchester, London, Venedig, Berlin und Hamburg. Erst der historische und internationale Vergleich ermöglicht es, die Wechselwirkung von Kultur und Ökonomie in der Stadtentwicklung heute und in Zukunft angemessen zu beurteilen.